Chassisnummer


Controleer het

Belgische kenteken

Chassisnummer opzoeken 

Het is een ware opgaaf om tussen de haast tallloze auto’s en overige voertuigen in het verkeer een onderscheidt te kunnen maken en wordt doorgaans gebruik gemaakt van uiterlijke kenmerken zoals de kleur, maar ook zeker het kenteken. Dit zijn echter ook deze kenmerken die relatief eenvoudig aan te passen/frauderen zijn en is er dus een objectieve identificatiemethode vereist om ervoor te zorgen dat er altijd nog een manier is om ervoor te zorgen dat elk voertuig te onderscheiden is. daar hebben de fabrikanten er dan wel op gevonden in de vorm van het Chassisnummer.

Het nummer bestaat uit een zekere combinatie

Natuurlijk is het chassisnummer zodanig bepaald dat het voor elke auto uniek is, maar kan er uit het de combinatie van letters en cijfers al heel wat informatie worden gehaald. Zo geeft het nummer aan om welk merk het gaat en in welk land de auto van de band is gerold. De rest van het nummer geven de specificaties aan van de auto zoals het aantal deuren, bodytype, maar ook het soort versnellingsbak en motor. Allemaal bruikbare informatie dat ervoor zorgt dat zelfs in het geval dat de auto zonder enige uiterlijke herkenningspunten zoals het kenteken al voor een groot deel kan worden geidentificeerd. De laatste cijfercombinatie ishet serienummer en is deze doorslaggevend voor het uiteindelijk kunnen bepalen van alle informatie achter de auto.

Er wordt namelijk altijd een registratie gemaakt van de auto op basis van het Chassisnummer, ook wanneer het kenteken al aanwezig is. een kentekenplaat kan namelijk heel eenvoudig verwisseld worden of ontvreemd en biedt het chassisnummer dan een objectieve manier aan om het verleden van de auto te achterhalen. Voor het gemak wordt echter in de praktijk toch gewoon met het kenteken gewerkt, maar wordt in gevallen waar er wordt getwijfeld toch wel even het chassisnummer bekeken.

Veel landen slaan de informatie alleen op volgens het chassisnummer

Het Vehicle IdentificationNumber (VIN) zoals dat ook wel bekende staat in het buitenland, is vaak ook de enigste manier waarop de informatie er wordt opgeslagen omdat in veel landen het kenteken op naam wordt uitgegeven. Dat houdt zo een beetje in dat bij het verkopen van de auto het kenteken niet mee wordt gegeven en bij de eigenaar blijft. Die zal het vervolgens weer gebruiken voor een andere auto. Het is dan ook begrijpelijk dat het VIN nummer gebruikt om alles betreffende de auto op te slaan. Heel handig is dan ook een chassisnummercheck bij het buitenlands kenteken opzoeken omdat er nogal wat auto in het buitenland worden aangeschaft (voordeligere prijs, meer accessoires) en een ieder toch wel graag van te voren wilt weten wat de historie van betreffende auto is.

Het chassisnummer kan dus niet vervalst worden (valt gelijk op bij een nauwkeurige inspectie) en is het een identificatie dat wel uniek is voor elke auto, waar ook ter wereld. De informatie verkregen uit het nummer is dus zeker wel te vertrouwen en wordt er dan ook veel gebruik van gemaakt bij het importeren van auto’s en in gevallen waar er mogelijk sprake is van fraude/diefstal van de kentekenplaten.

50% van de auto’s in Nederland hebben een schadeverleden

Chassisnummer
4.9 (97.95%) 39 votes